Friday, 20 January 2012

0 Iqra : Bacalah anakku

Buku Iqra  yang bawak ke tadika lama dia dah ilang.Tanya dan tanya dan mintak dicari akhirnya dapat tau hilang. Panas je aku..ari tu masa daftar gatal sangat nak sume. Senang le simpan kat sini..bla...bla... Ibunye pesan simpan jilid 1 dah la, bila dah abis bagi pulak jilid 2 tapi jenis spesis degil...last skali lebuh gitu je.Aku pun malas nak bising2, kalau nak boleh tapi kalau aku bersuara memang pedih la nanti.Tak kira dah sape ko...kalau aku betul nasib ko le kena sembur dgn aku. Wife aku memang paham sangat la.
Ape la sangat buku Iqra, brape sen sangat la ?..ye la betul la korang cakap tu tapi bukan harga jadi persoalan nilai sentimental pada buku tu sendiri yang buat aku terkilan. Buku tu asalnya kepunyaan arwah atuk aku, hanya buku tu je yang mengingatkan aku pada arwah atuk aku..bila dia meninggal aku ambik buku tu dan simpan.Wife aku balut lawa2 dan bagi anak aku pulak. So, sendri pikir la. Buku tu juga arwah guna untuk mengajar di sekolah agama rakyat...macam mana aku tau?..sebab aku salah seorang yang belajor kat situ. Bila Fath masuk tadika Islam ni aku terpaksa beli baru bezanya yang ni dah dijilidkan sekali dari siri 1 ~ 6.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 Dari sayang buat yang tersayang

Ye....entri ditujukan khas buat pembuat kek ini untuk hari lahir aku ke...em...tua dah. Kek ini tak la secantik yang dari kedai tapi yang penting ia dibuat dengan cinta dan kasih sayang...cewah...Ape pun. Dalam kesibukan pun sempat lagi buat kek..emmm rajin betul. Thank youuuuuuu....sooooo much....buat isteriku.

Macam biasa boy sorang ni memang tak sabo dah
.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Wednesday, 18 January 2012

0 Subhanallah : Indah Bumi Allah

Tempat : Di suatu lokasi di hujung minggu.

Jarang sekali dapat berjumpa dgn suasana pagi yang masih berkabus tebal sehingga memaksa pasang lampu di siang hari. Melainkan korg pegi ke kawasan yang hulu dan alam sekitarnya masih terpelihara dari tangan2 rakus manusia. Masih teringat lagi masa aku masih kecik bila buka tingkap umah kampung diwaktu pagi masih lagi diselubungi kabus...segar rasanya. Sekarang tak merasa dah.. pagi lagi dah berbahang. Mana taknye  pantang nampak hutan...tebang..pantang nampak pokok..duit. Tu belum lagi tebang pokok gadai tanah kebangsa asing...anak cucu merempat.Harga tanah naik menggila..harga rumah naik mencanak.

Bukit tu dalam proses digondolkan..lepas ni tak de lagi la view camne

Hujung minggu aku seorang je kat jalan ni.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 Alisya :Merangkak...bertatih dan akhirnya....berjalan.

Orang baru dapat kaki, tak kira apa dah main bedal je jalan ke mana dia suke. Budak memang tak pernah kenal erti putus asa..jatuh dan bangkit kembali. Naluri ingin berjaya memang dah tertanam dalam tubuh anak Adam sejak dari lahir begitu juga  semangat ingin tahu, mencuba dan terus mencuba. Cuma bila semakin meningkat dewasa bila mana kita terdedah kepada faktor luaran sedikit sebanyak semangat ini kian luntur. Ini bukan aku cakap sekadar berkongsi apa yang  aku dapat dari bijak pandai motivasi.Apa yang aku nampak dia ni memang energetik tak kira dalam apa jua keadaan..celah almari pun boleh dia nak masuk yela nak tahu kalau tak masuk tak tahu rasa camne.

Gigi yang menggigit, atasa ada lagi 2 batang
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

Tuesday, 17 January 2012

0 Tanggungjawab sosial : Barang lama dibuang jangan

Mengumpul dan menjual barangan yang boleh dikitar semula macam kertas dan besi dalam kuantiti kecil memang tak boleh kaya tapi bukan itu isunya..semangat cintakan alam sekitar walaupun usaha kerdil tapi murni lebih baik dari tak berusaha langsung. Sembang je lebih buat pe...siap korang teroka haram lagi ambik balak kawasan hutan simpan lagi. Kalau aku cite macam seolah2 anjing menyalak bukit tapi aku menyaksikan tiap2 hari perubahan yang berlaku..terpampang signboard hutan simpan..bila report macam ada la sket usaha nak banteras tapi balak dah kluar sume. Aku tak brape pandai tentang peruntukan undang2 perhutanan tapi setahu aku kalau ada signboard hutan simpan dara..boleh ke lagi membalak ?  Korang buat korang tanggung.
Halal ke haram ke ...

Banyak kali dah aku anto barang2 kitar semula kat sini..tak le dapat banyak tapi lebih kepada kepuasan hati.
Aku tengok sendiri dari mula kedai besi buruk ni bermula sampai le dah jadi besor nie. Jalan besor kat depan tu laluan aku boleh kata hampir setiap minggu dok asrama coz sekolah aku dekat je dgn kedai besi buruk nie. Asalnye kawasan sekeliling kebun getah dan korg boleh tgk sendiri struktur asal rumah kayu. Apa yang aku boleh katakan ketekunan ownernya walaupun stigma masyarakat seringkali mengandaikan bisnes yang tak brape menarik. Tapi korg mesti berubah fikiran kalau korg tgk sendiri kereta owner besi buruk.....????

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 Abah suka hidung tuee...

Hidung sapa la tueee....he..
Mulut tue abah punye ye..

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 Tadika Islam Perak Al-Abrar : Hari daftar

26 Dis 2011
Hari  untuk mendaftar dan bayar yuran  tadika baru Fathullah di Teluk Muruk. Tadika ni baru je buat bangunannye jadi moga harap ada semangat baru le. Sampai je orang memang dah ramai. Dalam senarai menunggu pun dah ramai dan masih lagi menerima pelajar baru. Fathullah ditempatkan di kelas Saidina Ali. Selesai bayar yuran pegi pulak beli uniform sekolahnye, beli 2 pasang senang nak tukar2. Nampak pulak pendaftaran untuk van sekolah, jumpe ownernya sembang lebih kurang, bayar duit dan beransur pulang. Petang ada aktiviti lain pulak.

Ibu gembira anak pasti ceria..he..ye ke

Owner van sekolah ..panggil atuk je
Sekolah harapan : Biar jauh asal jadi muslim sejati.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 Digigit atau mengigit_Siakap 3 rasa

Entri kerajinan wife aku dihujung minggu..aku beli..dia masak..kami makan..Kelihatan ikan masih meronta2 untuk ke laut..kepala dah keluar dari pinggan ke pinggan yang terlalu besar.
Tangan Fath yang tak sabar dah..

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 Gila Doroyan : Maosang King @ Musang King

Untuk rekod...inilah  doroyan paling mahal penah aku makan mana taknye RM23/kg ingat nak ambik dua bijik tapi tak sanggup nak menerbangkan sehelai duit hijau dan beberapa duit merah hanya kerana tekak dan nafsu sementara ini. Last aku ambik  sebijik je tu pun dah 2 kilo lebih dan mamat penjual ni bagi la diskaun  katenya RM20/kg. So terbang je le sekeping duit hijau. Ikut aku memang tak beli la tapi dek kerana isteri tersayang mengkenen-kenen macam teringin takde hal la. Beli je la buat sekali dan selamanya takkan beli dah. Orang bagi lain la. Doroyan D24 pun ada jual kat situ tapi mesti cari doroyan rare kalau setakat D24 kat pasaraya pun banyak.
Doroyan ni kelebihannya isi tebal yang amat sangat dan bijiknye kecik aje. Makan 2 ulas pun dah tak lalu rasanye... nak sedap lagi masuk peti ais, lagi menarik rasanye. apepun antara doroyan musang king VS doroyan kampung VS doroyan kebun aku @doroyan kahwin. Sedap lagi doroyan kahwin...serius. Nape ?
Isi tak tebal..sedang2 aje. biji tak terlalu besar macam doroyan kampung..tak tau la korg tekak masing2. Kawan aku cakap harga ni kira murah kalau harga biasa kat Balik Pulau, Penang sekilo RM60..erkkk..bukan mangko lagi jadi tempoyak dah kalo rege camtu..Kiteorg memang gila doroyan..aku masih ingat masih ingat first honeymoon ditaja kat Phuket..buat keje gila tengok doroyan yang dijual kat tepi jalan memang menggiurkan beli dan bawak balik ke hotel..padahal terang2 ada sign tak boleh bawak doroyan ke hotel...yela makanan eksotik mat saleh cakap. Buka dalam bilik hotel satu bilik bau doroyan. Kalau korg tengok pun korg pasti tergoda yela industri pertanian Siam memang terbukti advance dari kite.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...