Tuesday, 17 January 2012

0 Tanggungjawab sosial : Barang lama dibuang jangan

Mengumpul dan menjual barangan yang boleh dikitar semula macam kertas dan besi dalam kuantiti kecil memang tak boleh kaya tapi bukan itu isunya..semangat cintakan alam sekitar walaupun usaha kerdil tapi murni lebih baik dari tak berusaha langsung. Sembang je lebih buat pe...siap korang teroka haram lagi ambik balak kawasan hutan simpan lagi. Kalau aku cite macam seolah2 anjing menyalak bukit tapi aku menyaksikan tiap2 hari perubahan yang berlaku..terpampang signboard hutan simpan..bila report macam ada la sket usaha nak banteras tapi balak dah kluar sume. Aku tak brape pandai tentang peruntukan undang2 perhutanan tapi setahu aku kalau ada signboard hutan simpan dara..boleh ke lagi membalak ?  Korang buat korang tanggung.
Halal ke haram ke ...

Banyak kali dah aku anto barang2 kitar semula kat sini..tak le dapat banyak tapi lebih kepada kepuasan hati.
Aku tengok sendiri dari mula kedai besi buruk ni bermula sampai le dah jadi besor nie. Jalan besor kat depan tu laluan aku boleh kata hampir setiap minggu dok asrama coz sekolah aku dekat je dgn kedai besi buruk nie. Asalnye kawasan sekeliling kebun getah dan korg boleh tgk sendiri struktur asal rumah kayu. Apa yang aku boleh katakan ketekunan ownernya walaupun stigma masyarakat seringkali mengandaikan bisnes yang tak brape menarik. Tapi korg mesti berubah fikiran kalau korg tgk sendiri kereta owner besi buruk.....????

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...